Monday, December 24, 2012

Mi Goreng Kicap

Salam, selamat pagi semua..dah bersarapan?..belum?..apakata masak mi goreng kicap..bahan pun ringkas..masukkan je apa yang disuka pas tu goreng..yang pentingnya bahan utama mesti ada... si hitam pekat menawan tu..kicap...barulah panggil mi goreng kicap kan..kalau saya bersarapan mi goreng kicap dengan topping telur dan teh o panas..ni memang kesukaan suami..biar sarapan mi goreng hari-hari pun boleh layan punya..resepi kali ni saya ambik dari rumah Cik Mat dapur tanpa sempadan...mohon izin share resepi kat sini..tapi mi goreng saya ni, terpaksa di sesuaikan dengan bahan yang ada kat dapur saya..mari kita ke dapur..



Sumber: Cik Mat (dapurtanpasempadan)
Tester : ibuayah-loveofmylife.blogspot.com


Bahan-bahan:
500gm mi kuning - saya guna 1 paket (450gm) - basuh dan toskan
1 biji telur - masak mata kerbau
1 keping fish cake - potong panjang nipis
1 camca besar kicap pekat
3 camca besar kicap manis
1 camca besar sos tiram
1 1/2 camca besar cili kisar
4 ulas bawang merah - hiris
3 ulas bawang putih - cincang halus
1/2 cawan air - sesuaikan
sedikit sos ikan
sedikit minyak untuk menumis - dlm 3 sudu besar


Cara-cara:
Panaskan kuali, masukkan minyak dan tumis bawang merah, bawang putih hingga wangi. Masukkan cili kisar dan tumis hingga garing.  
Tambahkan sos tiram, kicap pekat, kicap manis, fish cake dan sos ikan. Gaul rata.
Masukkan air dan kacau. Masukkan mi kuning dan gaul hingga sekata.
Jangan goreng terlalu lama nanti mi kembang..
Padamkan api.
Angkat dan hidangkan.
Hidangkan mi goreng dengan telur mata kerbau sebagai topping sekaligus sebagai hiasan..


Nak tengok resepi asal klik SINI..


Pendapat saya, masak mi goreng ni kena pandai teknik api..barulah rasa dan aroma tu ada uumph..saya pun belajar dari pengalaman..teknik ikut gerak hati..sebab selalu makan dan masak mi goreng, jadi dah boleh tau cara masak yang macam mana yang sedap..pengalaman kekadang adalah cikgu kita yang tak kelihatan, tapi kesannya ada membekas..


Selamat Mencuba.

No comments:

Post a Comment