Tuesday, December 18, 2012

Cappuccino Mousse

Salam, selamat sejahtera semua...alhamdullillah selamat bertemu kembali di alam maya ni..semoga  apa yang kita doakan dan rancangkan untuk hari ni, berjalan dengan baik..entri hari ni, tentang kopi..pahit dan manis bersatu..kombinasi yang sepadan gitu..masa siapkan menu ni, wow aroma kopi memenuhi ruang dapur saya..wangi..lama tak bau kopi segar ni..biasa minum teh atau susu je..resepi ni tak rancang pun nak buat..masa tu google benda lain, tapi terkeluar yang lain pulak..Recipes & Menus..layan je la..tengok punya tengok ada yang berkenan dihati..apalagi tangan ini terus save for offline reading..so ni la hasilnya...


  Cappuccino Mousse







Sumber: Recipes & Menus (courtesy by Anna Olson Sugar)
Tester  : ibuayah-loveofmylife.blogspot.com




Bahan-bahan:
2 sudu teh serbuk gelatin
1/2 gelas kopi sejuk - yang telah disejukkan dalam peti ais
2 sudu besar serbuk kopi segera  - saya guna nescafe
2 sudu kecil susu pekat
2 gelas whipping cream
serbuk cocoa atau serbuk kulit kayu manis - untuk tabur - tak letak



Cara-cara:
Campurkan kopi segera dengan kopi yang telah disejukkan. Kacau sebatikan. Taburkan serbuk gelatin ke dalam kopi dan biarkan lembut untuk seminit. Ketepikan.
Panaskan kuali, masukkan campuran kopi & gelatin tadi dan kacau rata. Guna api kecil sehingga gelatin larut. Bila gelatin dah larut, masukkan susu pekat. Sentiasa kacau larutan.
Sejukkan pada suhu bilik.

Sambil menunggu kopi sejuk, pukul whipping cream hingga gebu.
Sediakan gelas hidangan. Tuang kopi ke dalamnya.
Cedok whipping cream kedalam kopi.
Sejukkan sekurang-kurangnya 2 jam dalam peti ais.



Saya hanya sejukkan selama 1 jam je..tak sabar nak tunggu..hehe..sedap..ala-ala starbucks..kopi ni pahit sikit je..kalau korang yang tak berapa suka pahit, bolehlah tambahkan susu pekatnya..ikut citarasa masing-masing lah..let's invent...jumpa entri akan datang..bye.


Selamat mencuba.



No comments:

Post a Comment