Saturday, December 8, 2012

labu kuning udang kering goreng

Salam semua, hari ni saya masak ringkas je..labu kuning udang kering goreng...saya sebenarnya tak berapa menyukai buah labu kuning sedikit cendawaning ni..walaupun warnanya orange menarik tertarik de boom..masih tetap gagal menarik hatiku...hehe..kita bermadah berhelah dulu ya...gurau je..bukan salah buah labu kuning dia dipinggirkan oleh ku..salah tekak kerongkong ku kot..tapi tu semua boleh berubah kan..step by step gitu..slow motion..lama-lama dah biasa..macam saya leh ni..hari ni saya masak labu kuning cili udang kering ni tau..tak percaya ..tengok gambar kita kat bawah tu...labu oh labu sedap juga kau ye..haku je yang tak pandai menilai kecantikanmu kan..maafkan haku..mulai hari ni boleh la engkau masuk dalam senarai barangan dapur yang wajib dibeli..

Ada ubahsuaian sedikit saja, supaya menepati piawaian seleraku. harap dihalalkan.

Resepi yang saya sediakan hari ni dipetik dari resepi sis Hasue..

Kepada tuan punya resepi, izinkan saya menepekkan resepi kat sini ye..makasih.




Sumber : Sue-hasue.blogspot.com
Tester   : ibuayah-loveofmylife.blogspot.com



                                                  labu kuning udang kering goreng




Bahan-bahan:
  • 200g labu kuning - kupas, potong dadu
  • 2 ulas bawang merah - tumbuk lumat ( saya tak letak) *
  • 1-2 ulas bawang putih -tumbuk lumat (saya potong kasar)*
  • 1 tangkai cili merah - tumbuk lumat (saya guna untuk tabur je)*
  • Segenggam udang kering/ikan bilis - saya guna udang kering*
  • Daun sup - saya suka bau dau sup ( kalau tak nak x pyh letak)
  • 1/2 sudu makan belacan - saya ganti dengan sos ikan
  • cendawan butang - bersihkan dan tos
  • Perasa garam, ajinomoto dan gula - saya guna pati ayam tumix , gula tak letak
  • Minyak untuk menumis.



Cara-cara:
  1. Panaskan kuali. Bubuh minyak untuk menumis bahan bertanda * cendawan butang dan daun sup. Tumis hingga naik bau.
  2. Masukkan labu dan gaul rata. Perlahankan api.
  3. Masukkan sedikit air jika labu masih keras. Kacau rata.
  4. Setelah labu empuk, masukkan bahan perasa secukup rasa.
  5. Tutupkan api. Angkat dan bolehlah dihidangkan.



Note: Saya suka versi kering sedikit, so saya tak tambahkan air cuma kecilkan api biar masak sekata. Bila nak dihidangkan, tabur sedikit udang kering dan cili merah atas labu..untuk menambahkan thrill pada mata..bak kata pepatah, dari mata turun kehati..betul tak..


Sedap la..masak pun cepat..percayalah..korang cuba pastu komen lah sendiri..hehe..cuba tau..
Makasih pada sis Hasue untuk resepi yang sedap ni...nanti saya skodeng resepi lain pulak ye...


Selamat Mencuba.











1 comment:

  1. Wah sedap ni, saya pun suka sayur labu...sedappp...

    ReplyDelete