Monday, December 17, 2012

Cookies cake Tiramisu

Assalamualaikum, bersiaran petang ni dengan entri pencuci mulut ataupun mat salleh panggil dessert..dari tajuk dah tau kan...yes..yes..you are right..tiramisu..saya suka tiramisu..anda suka?..kalau suka, jom kita cuba resepi ni..ala-ala om putih sikit no hari ni...hehe..bukan selalu kan..jarang-jarang..makan selalupun tak baik untuk kesihatan kita..huhu.. sekali imbas resepi ni nampak mudah je nak sediakan..tapi bila saya sendiri buat, mak oi..terketar-ketar tangan kerasku ni..almaklumlah..tangan kayu..corak mencorak, biskut membiskut, deco mendeco ni terkeluar dari bidang bakatku..hehe..apepun akhirnya dapat juga siapkan tiramisu ni..tapi tak la cantik kejadiannya..bak kata orang kata "practice makes perfect" tapi bagi saya la..kompom ambik masa yang panjang untuk berlatih.. sendiri tau tahap diri..


Resepi tengok kat blog masam manis..tak ikut 100% resepi asal sebab ada bahan tak yang lengkap ..olahanya ikut bahan yang ada..saya cuba variasikan resepi dengan menggunakan biskut julie's crackers, but it's turn out to be so sweet..rasanya agak manis..jadi saya tak syorkan derhakakan resepi ni ikut cara saya, ikut saja resepi asalnya..klik SINI





Sumber: Masam Manis by Rabiatun
Tester   : ibuayah-loveofmylife.blogspot.com 



Bahan Untuk Cream:
250g cream cheese - saya guna tatura cream cheese
125g whipping cream
125g whipped cream - tak de stok- tak letak
50g gula icing


Isi Inti
100g julie's cracker - dihancurkan
(resepi asal guna kek roll)


Hiasan:
Serbuk koko - untuk tabur atas




Cara-cara:
Pukul cream creese hingga gebu. Masukkan gula icing, pukul seketika. Ketepikan.
Dalam mangkuk lain, pukulkan whipping cream sehingga sebati dan pekat.
Kemudian masukkan whipping cream  ke dalam adunan cream cheese.
Kacaukan dengan spatula hingga rata.



Cara melapis & menghias:
Susun biskut yang di potong/ bentuk dalam pinggan.
Letakkan cream cheese atasnya.
Deco la mengikut kreativity masing-masing.
Setelah siap mendeco, tabur serbuk koko atasnya.
Simpan dalam peti sejuk.





Selamat Mencuba.


No comments:

Post a Comment