Nuffnang Ads

Thursday, January 24, 2013

Ayam Masak Beriani

Salam Maulidur Rasul...semoga semua sihat dan ceria sentiasa...hari ni nak kongsikan resepi ayam masak beriani, yang resepinya dari blog CT Delima..resepi asal dari Chef Hanieliza yang kemudiannya diolah oleh CT mengikut resepi dari Mat Gebu..




Terima kasih semua untuk resepi yang best ni..kategori makanan seimbang gak la..itu bagi saya la..ada kentang, ada ayam ada bahan rempah..serba-serbi kan..istimewanya lauk ni, ianya tidak menggunakan santan..best kan..eh, sembang banyak pulak saya ni..silalah menjamu mata..




Lauk Ayam Masak Beriani ni, kita makan dengan nasi putih dan acar je..CT pula dengan nasi ketumbarnya..





Sumber:  Che CT
Tester  : ibuayah-loveofmylife.blogspot.com


Bahan-bahan:
1 ekor ayam - potong 12 bahagian
4 sudu rempah beriani - jadikan pes
1 cawan yogurt
3 sudu besar tomato puree
3 biji kentang - potong kecil
3 biji tomato ranum - kisar dengan 2 cawan air
8 buah tomato ceri - tak de
3 biji cili merah - tak letak
3 biji cili hijau - pun tak letak
2 labu bawang besar - belah 4
1 tangkai daun ketumbar - hiris kasar
 garam secukup rasa


Bahan Kisar:
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm halia


Bahan Tumis:
2 cm kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
1 tangkai daun kari
 minyak untuk menumis


Cara-cara:
Bersihkan ayam dan toskan. Ketepikan.
Panaskan minyak dan tumis semua rempah sekawan dan daun kari.
Masukkan bahan tumbuk (kisar), pes rempah beriani dan ayam. Kacau rata. Biarkan hingga naik minyak.
Masukkan tomato puree dan tomato kisar. Biarkan hingga ayam lembut.
Masukkan kentang dan yogurt. Masak sampai kuah pekat dan naik  minyak.
Masukkan tomato ceri, cili merah, cili hijau, bawang besar dan daun ketumbar. Perasakan secukupnya.
Bila ayam dah lembut (layu), tutupkan api. Hidangkan.


Bahan Acar:
1/2 labu bawang besar - hiris nipis panjang
1 cm halia - hiris nipis panjang
2 ulas bawang merah kecil - hiris nipis panjang
sedikit timun/lobak merah - hiris nipis panjang 
sedikit nenas / mangga - hiris nipis panjang
1 tangkai cili padi - hiris nipis serong
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
8 sudu makan cuka


Cara-cara:
Dalam mangkuk, tuangkan cuka, gula, dan garam. Kacau hingga semua bahan larut.
Masukkan bawang besar, bawang merah kecil, halia, timun/lobak merah, nenas/mangga dan cili padi.
Gaul rata. Hidangkan.





Resepi asak klik SINI


Selamat Mencuba.

3 comments:

  1. berliur pula tengok acar tu..
    pernah buat acar tapi tak menjadi..timun rasa pahit huhu

    ReplyDelete
  2. Rajinnya masak2..terima kasih sudi berkongsi resipi..meleleh air liur tgk acar tu..mmg minat sgt mkn acar..

    ReplyDelete
  3. terima kasih juga sudi melawat teratak ku ini..nanti ada kelapangan, insyallah saya berkunjung ke sana pulak ye..

    ReplyDelete