Saturday, December 15, 2012

Kubis goreng kicap

 
Salam, rindu rasanya bersiaran..semalam ada hal sikit..tak sempat nak post entri..hari ni saya siarkan masakan yang saya masak semalam..opps...betul la..masak semalam..kebetulan hari ni seorang je kat rumah..anak dengan suami keluar jenjalan..ibunya malas nak masak..tengahari tadi buat kek batik je..tapi tengah sejukkan dalam peti ais..kena tunggu la..petang nanti baru boleh dimakan..sekarang jom layan sayur kubis goreng kicap..tengok resepi ni dari blog The Unputdownable..cik Munirah saya pinjam tepek resepinya ye..ada tokok tambah bahan..tak banyak...sikit je..hehe..
 
 
 
 
 
 
 
Sumber: Cik Munirah
Tester   : ibuayah-loveofmylife.blogspot.com
 
 
 
Bahan-bahan:
1 mangkuk kubis putih - bersihkan, potong dan toskan.
1 sudu besar kicap masin
1 ulas bawang puith - dicincang halus
1/2 labu bawang besar - ganti dengan daun bawang
1 sudu besar ikan bilis - rendam, bersihkan untuk membuang lebihan rasa masin.
1/4 cawan air
1/2 batang cili merah - hiris nipis - taburan
Garam secukup rasa(kalau perlu ya) - saya gantikan dengan pati ayam tumix.
Minyak masak untuk menumis.



Cara-cara:
Panaskan kuali bubuh sedikit minyak, tumis bawang putih hingga naik bau dan gorengkan ikan bilis.
Kemudian masukkan kicap masin dan air. Biarkan mendidih seketika.
Masukkan sayur kubis masak selama 3-5 min. Masukkan daun bawang. Gaul rata.
Tutupkan api.
Hidangkan.
 


 Note: Masa nak hidangkan, bolehlah ditabur cili merah dan lebihan ikan bilis diatasnya. Sayur ni saya makan bersama ikan goreng dan sambal pau.




Nak tengok resepi asal klik SINI




Selamat Mencuba.





No comments:

Post a Comment