Thursday, November 1, 2012

Kek Coklat Kukus Chef Hanieliza

Salam semua..hari ni saya buat kek coklat kukus..tentu ramai yang suka coklat kan..saya pun suka gak..ni pertama kali cuba buat kek coklat kukus..hasilnya tak la cantik sangat macam orang lain buat..tapi kek coklat kukus ni memang mudah dan cepat..jimat kos, masa dan tenaga.wah..promosi pulak ye..tak de la..sebab fikirkan anak yang suka sangat makan kek coklat..saya pun rajinkan diri ke dapur..resepi ni saya dapat dari blog Seharum Kasturi..jangan tak cuba..rugi..macam anak saya kata..rugi tak makan..memang sedap..makasih Cher Hanieliza resepi the best..

kek coklat ni memang senang nak buat..yang penting bahan yang digunakan tak la mahal sangat..bak kata orang pek ekonomi gitu...tak gitu.. 

                                                   inilah hasilnya..


Sumber:Senangnya Memasak Bersama Chef Hanieliza ( blog: Seharum Kasturi)
Tester:  ibuayah-loveofmylife.blogspot.com


 Bahan A:
1 cawan susu cair - saya guna susu UHT Full cream
1 cawan air - masak
1 cawan mentega cair - saya guna minyak masak
2 cawan gula perang

Bahan B:
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan serbuk koko - serbuk koko van houten
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat

Bahan C:
1 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla


Untuk Krim Coklat:
1 cawan susu pekat - saya guna 3/4 cawan
2 sudu makan mentega


Cara Membuat Kek:

  1. Panaskan kukusan terlebih dahulu.
  2. Kacau semua bahan A dalam mangkuk besar sehingga sebati.
  3. Ayak bahan B ke dalam mangkuk berisi bahan A tadi. Kacu rata.
  4. Bahan C dipukul dengan garpu secara perlahan dan masukkan kedalam mangkuk berisi bahan A & bahan B. Kacau lagi supaya sebati.
  5. Lapik loyang dengan kertas minyak. Tuangkan adunan kek.
  6. Kukuskan selama 1jam dengan api sederhana (supaya kek tak pecah)
  7. Hiaskan dengan krim coklat..saya suka makan kek bila dah sejuk..terpulang selera masing-masing..


Cara Membuat Krim Coklat:
  1. Masukkan susu pekat & serbuk koko kedalam periuk. Kacau rata.
  2. Panaskan dengan api sederhana. Kacau sehingga sebati.
  3. Masukkan mentega  & kacau rata.
  4. Tutup api & kacau krim coklat sehingga sebati.
Sejukkan sekejap & tuangkan diatas kek..



           saje je tabur cheese ..anak nak..kalau tak suka tabur coklat rice je..


Selamat mencuba..memang berbaloi..baloi...

No comments:

Post a Comment