Tuesday, November 6, 2012

homemade aiskrim express


Salam semua..ha tu dia..hujan hujan ni makan aiskrim..hehehe..aiskrim express..napa saya gelar express..sebabnya..aiskrim tu tak beku lagi..baru 2jam dalam peti ais..dah di ngap..ngap..tak nak sejuk sangat..sekadar melepaskan geram je..tak de la..saje tak nak beku sangat sebab nak buat ubat je..aiskrim pun boleh jadi ubat gak ye..alasan ni..tak pe..dah dapat lampu hijau daripada doktor pun..ni tengah demam dan sakit tekak.. doktor kata boleh makan benda sejuk untuk redakan bengkak kat tekak tapi jangan pulak ter"over dose"..tau tau je doktor ni saya suka makan aiskrim ye..dapat makan sikit pun jadilah..boleh percaya ke..he..he..tengah badan tak sihat ni  malas la pulak nak buat kerja.. saya cari la resepi serba ringkas..tot..tot..terjumpa la resepi ni dari blog my1981-storyofmylife minta laluan saya kongsikan resepi kat sini ye..makasih.


Sumber  :  Jom Masak
Tester    :  ibuayah-loveofmylife.blogspot.com


Bahan-bahannya:
  • 1/2 cwn fresh cream*
  • 1/4 cwn susu pekat - saya guna 1/2 cwn*
  • 1/2 cwn susu cair - saya guna susu segar (fresh milk)*
  • 1/4 cwn air masak*
  • 1 sudu ovalette - jgn terlebih sukatan*
  •  perisa moccha - saya guna 3sb serbuk koko van houten*
  •  kacang tanah kisar - saya guna chocolate rice


Cara-caranya:
  1. Satukan kesemua bahan yang bertanda * dan pukul hingga kembang dan gebu.
  2. Tuang kedalam bekas - taburkan kacang tanah dan bekukan didalam peti sejuk - saya tak tabur kacang.
  3. Setelah aiskrim beku bolehlah dinikmati - Masa nak makan aiskrim barulah saya taburkan chocolate  rice..

No comments:

Post a Comment