Tuesday, November 20, 2012

Siakap gulai kuning


Salam, ada yang lunch lewat ke?..kalau ada boleh lah ikut saya masak kuning.. sebenarnya ni masak tengahari tadi lewat postkan..entri kali ni masak ikan ...biasanya saya masak ayam je..kali ni nak cuba masak ikan pulak.siakap gulai kuning...nak tau kena la ikut saya ke dapur..resepi ni saya ambik kat blog " Dari Dapur Kecilku"..Cik sally izinkan saya paparkan resepi kat sini ye..makasih..





Bahan-bahan:

  • 1 ekor Siakap saiz sederhana
  • 4 ulas bawang merah*
  • 1/2 biji buah keras*
  • 2 batang serai 
  • 1/2 inci halia*
  • 5 tangkai cili api* - boleh kurangkan jika tak nak pedas
  • 2 sk serbuk kunyit
  • 4 keping lengkuas dihiris nipis*
  • 6 potong nenas - tak de ganti asam keping/gelugor
  • garam secukup rasa



Cara-cara:

  1. Tumbuk lumat semua bahan yang bertanda *.
  2. Panaskan periuk guna api sederhana.
  3. Masukkan santan diikuti dengan bahan yang ditumbuk tadi.
  4. Masukkan serbuk kunyit.
  5. Serai dititik/ketuk dan masukkakn ke dalam santan.
  6. Kacau santan sehingga mendidih.
  7. Sentiasa kacau santan supaya tidak pecah.
  8. Masukkan garam secukup rasa.
  9. Bila ikan dah masakbolehlah hidangkan.



Amacam..senangkan..terima kasih pada yang empunya resepi..Cik Sally..you ouls kat luar sana sila la cuba.

No comments:

Post a Comment