Tuesday, November 27, 2012

kuey teow sup

Salam semua..tengah berehat ye..lagi-lagi tengah hujan kan..sejuk..kita pula baru je lepas makan malam..menunya kuey teow sup..ni favourite anak saya..bab-bab mee hanya kuey teow je yang boleh lalu tekak dia.. hanya kita berdua je yang melayan kuey teow ni..bapa dia nak makan nasi..biasa la tekak kita orang malaysia kan..nasi tak leh tinggal punya.. resepinya banyak tak tau mana satu nak ikut..setelah dipertimbangan apa bahan yang digunakan maka dengan ini saya mengistiharkan..hehe macam raya pulak ye..resepi ni saya ambik dari blog AMIE'S LITTLE KITCHEN..tuan punya resepi saya mohon izin share kat sini ye..makasih..jomlah ikut saya..kita skodeng resepinya..


Sumber : Amie's Little Kitchen
Tester   : ibuayah-loveofmylife.blogspot.com

                          



Bahan-bahan:
  • 2 cawan kuey teow -bilas dan toskan - saya guna separuh paket (boleh 2-3org makan)
  • 6 biji bebola daging - tak de (tukar fish cake mushroom)
  • 2 ulas bawang putih - pukul
  • 2cm halia - hiris nipis
  • 1 sudu serbuk pati ayam - saya guna jenama tumix
  • 2 cawan air




Cara-cara:
  1. Didihkan air dan masukkan halia, bawang putih dan fish cake. Biarkan seketika.
  2. Masukkan kuey teow dan serbuk pati ayam tumix. Jangan biarkan terlalu lama nanti lembik.
  3. Tutupkan api.
  4. Angkat dan hidangkan (masa nak makan boleh lah taburkan daun sup, daun bawang, bawang goreng)




Kalau suka cili banyak, bubuhlah banyak mana yang anda nak..hehe..jangan sampai kuar asap dari telinga sudah..macam saya, suka daun sup dan cili..bawang goreng gak..tepuk dada tanya selera dok..



Kalau nak resepi yang asal boleh la terjah blog Sumber: Amie's Little Kitchen

Selamat Mencuba....

1 comment:

  1. Memang sedap ni layan time hujan2, kenyang perut senang hati : )

    ReplyDelete