Friday, November 23, 2012

mee goreng udang

Salam pagi jumaat..bersua kita dalam laman blog ni..syukur pada Allah kita masih diberi kesihatan dan kesempatan bernafas di bumi Allah yang indah ini...hari ni sarapan kita anak-beranak mee goreng udang basah...suami suka sangat makan mee goreng..tak kisah la mee goreng mamak ke..mee goreng kicap ke..yang penting mee goreng..memang layan punya..kalau setiap pagi makan mee goreng pun suami tak bosan..saya tak pening fikir menu pagi..masak mee apa je..mesti ngap..punya..jom tengok mee goreng udang yang saya masak pagi ini..

Resepi ni saya ambik dari blog Sky Blue Kitchen's...Minta laluan share kat sini ye..makasih..





Bahan-bahan:
  • 1 paket mee kuning
  • 2 ulas bawang merah - dicincang
  • 4 ulas bawang putih - dicincang
  • 2 biji telur - tak letak
  • 2 biji cili padi - tumbuk - saya potong halus
  • 1 sk perencah tumix
  • 1 sk sos ikan thai
  • segenggam udang kering direndam air panas - tak de (saya guna udang segar)
  • sedikit kicap manis - saya guna kicap manis ABC
  • sedikit gula
  • garam - saya tak letak
  • sedikit minyak untuk menumis
  • sedikit air
  • daun sup untuk tabur


Cara-cara:
  1. Basuh mee kuning dan toskan.
  2. Panaskan kuali, bubuh sedikit minyak masak dan tumiskan bawang puith, bawang merah, cili padi goreng sehingga garing atau sehingga kuning perang.
  3. Masukkan udang dan sedikit gula. Gaul rata.
  4. Masukkan mee kuning dan sedikit air. Gaulkan sehingga semua bahan sebati.
  5. Masukkan pati ayam tumix, sos ikan thai dan sedikit gula.
  6. Angkat dan hidangkan.

*Kalau mee terasa kering cuma tambah sedikit air*








Sedapkan..kalau nak tengok resepi asal boleh la jenguk kat Sky Blue Kitchen's..


Selamat Mencuba.




 

 

No comments:

Post a Comment