Friday, January 11, 2013

Sambal goreng hati ayam bersama tofu

Assalamulaikum.. semoga semua sihat walafiat dihari yang penuh keberkatan ini..amin..semalam entri sambal sotong.. hari ni pun sambal gak..sambal goreng hati ayam bersama tofu telur ..tapi diolah ikut resepi dari blog masakan melly..saya minta pamit tumpang resepinya ye..makasih banyak..blognya keren banget..

ada tambah dan kurang dari segi bahan penggunaan..harap empunya resepi halalkan ye..


Sumber: masakan melly 
Tester : ibuayah-loveofmylife.blogspot.com



Bahan-bahan:
hati ayam - bersihkan, rebus, tos dan goreng garing
2 biji kentang potong dadu dan goreng - saya ganti dengan tofu telur (goreng garing)
1 sudu besar kicap manis
1 helai daun sup - carik kasar
1/2 cawan minyak untuk menumis
garam dan gula
bawang goreng - tabur


Bahan Kisar:
4 biji buah keras
1 biji tomato
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 cm belacan - saya ganti sos ikan
5 biji cili - saya guna cili kering ( 10keping)



Cara-cara:
Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan bahan kisar hingga terbit minyak.
Masukkan garam, gula,kicap dan daun sup. Gaul sebatikan.
Perasakan secukupnya. Kemudian bolehlah masukkan hati ayam. Gaul lagi.
Akhir sekali, masukkan tofu yang digoreng garing tadi. Sebatikan. Tutupkan api.
Angkat dan hidangkan.


Sesekali mencuba masakan dari seberang..rasanya tak jauh beza dengan masakan kat malaysia..perbezaan hanya pada bahasa..kan..kan..terkial-kial saya membaca blog cik melly ni..apa apa pun kita tetap serumpun....


Resepi asal klik SINI



Selamat Mencuba.







No comments:

Post a Comment