Sunday, February 24, 2013

Ayam Masak Oren

Salam Ahad semua. Selamat bercuti dihujung minggu. Cuaca pun agak cantik untuk aktiviti luar ni. Bagi yang beraktiviti luar selamat bergembira. Bagi yang beraktiviti macam saya, dalam rumah je, jom kita main masak-masak. Boleh hilangkan boring jap.hehe. Menu hari ni Orange Chicken. Resepi ni kita tengok kat blog storyofmylife. Pertama kali buat hidangan ni, dan rasanya boleh tahan la. Ala-ala lemon chicken gitu.

Inilah hasilnya..


Tak tau nak masak apa dengan buah oren ni, saya pun terus cari mr google. taip punya taip, keluar la banyak orange, oren, lemon, beribu ribu lemon..iklan promosi jap ye. hehe.  Banyaknya resepi. Tak tau nak pilih mana satu. Mata jatuh terpandang kat tulisan orange lemon chicken. Cepat je tangan ni mengklik. Tengok punya tengok bahan-bahan, boleh buat ni, bahan penting yang diperlukan ada kat dapur. Apalagi saya pun terus tekan "safe for offline reading". Jadilah menu makan tengahari. 

Kepada tuan punya resepi dan sumber(storyofmylife), maaf ye, saya gunakan sepenuhnya buah oren. Lemon  tak de. Kurang peminat kat rumah ni. hehe. Saya copy paste je. Izinkan saya kongsi resepi kat sini yer..


Sumber: story of my life


Bahan-bahan:

Bahan A
1 ketul dada ayam 
Maggie cukup rasa - saya guna tumix
Tepung jagung - untuk menyadur
Minyak untuk menggoreng

Bahan B
1 sudu kecil minyak masak
2 biji buah oren -ambil jusnya
1/2 biji lemon - ambil jusnya - x letak
3 sudu kecil gula perang - saya kurangkan kepada 2 sudu kecil
1 sudu madu - tak letak
Air secukupnya

Bahan C
1 1/2 sudu kecil butter
2 sudu kecil tepung gandum


Cara-cara:

  1. untuk bahan A - gaul ayam dengan serbuk tumix, celur dengan telur, salut dengan tepung jagung, goreng hingga kekuningan. Angkat, tos dan ketepikan.
  2. untuk bahan B - panaskan minyak, masukkan jus perahan oren dan gaul rata. Tambahkan air dan gula. Biarkan mendidih sebentar.
  3. Sesuaikan rasa. Tutupkan api. Tapiskan jus untuk mendapat hasil jus yang jernih.
  4. untuk bahan C - Dalam periuk yang bersih, panaskan butter, masukkan tepung gandum, sambil tu kacau selalu supaya tidak berketul/bergentel.
  5. Tuangkan jus oren (yang telah ditapis ) dan hirisan dada ayam yang telah digoreng tadi kedalam periuk. Gaul rata hingga kuah menjadi pekat. Tutupkan api.
  6. Angkat dan hidangkan. Hiaskan dengan hirisan oren.




Menu ni boleh buat makan malam. Apalagi cubalah. Jangan tunggu lama-lama, nanti buah oren buruk. hehe. Selamat memasak. 










No comments:

Post a Comment