Wednesday, October 24, 2012

Gulai Ayam



salam semua..masa makan tengahari..nak makan apa ye..he..he..sebenarnya gulai ayam ni dah rancang lama nak masaknya, tapi asyik tertunda je..pagi tadi suami tanya lagi bila nak buat gulai..ha..tu la saya rajin-rajin kan diri seawal jam 10pagi lagi saya dah siapkan bahan-bahan buat gulai ni..pening gak nak pilih resepi gulai yang mana satu sebabnya banyak versi kan..entah macam mana termasuk pulak kat blog My Menu..ha..macam macam ada..kali ni saya pulak yang pening nak masak apa..hajat di hati masak gulai, tapi bila terpandang resepi lain dalam My Menu ni, ha..mula la pasang angan-angan nak masak tu la..ni la..akhirnya pilihan hati tetap gulai ayam..ni versi kelantan yo..Tahniah Kelantan..rangkul Piala Malaysia 2012..Panjang pula cite ni..dipendek kan cite.. My Menu  FZI izin kan saya tepek resepi kat sini ye..saya dah cuba..sedap lah..Terima kasih tuk resepi ni..he..he..rasanya next projek tupak sotong pulak..nampak sedap je..



Sumber : My Menu
Tester :   ibuayah-loveofmylife.blogspot.com


Bahan-bahannya:

Ayam setengah ekor dibersihkan dan dipotong ikut suka.
 bawang merah besar(bawang India) dipotong 3 
1 setengah inci halia
2 ulasbawang putih
5 tangkai cili kering bersihkan biji dan direndam(air suam) - saya guna 3 keping tak nak pedas sangat
2 keping asam keping - saya guna 1 keping je
rempah 4sekawan
manisan/ gula melaka secukup rasa- ikut suka
garam - ikut rasa
santan- saya guna santan kara segera ( 1 kotak )
rempah kari Ayam/Daging Adabi - jadikan pes ( saya guna 3sudu besar )
minyak masak 
air masak - 1-2gelas 


Cara-cara:
  • Kisar/ tumbuk halus bawang merah besar(bwg India), bawang putih, halia, cili kering 
  • Panaskan kuali, kemudian tumiskan bahan-bahan yang dikisar/tumbuk tadi dan rempah 4sekawan. Gaul sebati. Masukkan rempah kari Ayam/Daging Adabi yang telah dijadikan pes. Gaul rata biarkan rempah masak..
  • Masukkan ayam dan kacau sehingga rempah menyaluti ayam. Guna api sedehana.
  • Biar ayam kecut dan masak.
  • masukkan air masak dan santan. Mula-mula masukkan air masak, curahkan kat sekeliling gulai diikuti santan dan kacau rata secara perlahan. Bahagian tengah tak payah kacau.
  • Bila santan dah menggelegak kecilkan api. boleh letak kentang(saya tak letak) kalau suka.
  • Akhir sekali masukkan garam dan manisan ikut rasa.
  • Hidangkan. Gulai lagi lama lagi sedap. Memang best makan.



No comments:

Post a Comment